Huishoudelijk reglement Reuma Patiënten Vereniging Texel 2024

Art. 1 Lidmaatschap
a. Iedereen, die zich verbonden voelt aan het doel van de vereniging, kan zich als lid aanmelden. Het bestuur beslist over de toelating van een lid.
b. Het bestuur houdt een register bij, waarin de namen en adressen van alle leden zijn opgenomen. De leden zijn verplicht hun adres en wijzigingen daarin onverwijld aan het bestuur mede te delen.

Art. 2 Contributie
a. De contributie moet bij vooruitbetaling worden voldaan binnen vier weken na ontvangst van de factuur, waarop de door de Algemene Ledenvergadering vastgestelde contributie is vermeld.
b. Bij aanmelding als lid na 1 juli is de helft van de contributie verschuldigd en dient binnen een week na ontvangst van de factuur te worden voldaan.
c. Bij aanmelding als lid binnen een termijn van zes weken voor aanvang van het nieuwe boekjaar gaat de contributie met ingang van het nieuwe jaar in.
d. Indien, ondanks herhaalde aanmaningen, geen betaling van de contributie plaats vindt, beslist het bestuur over beëindiging van het lidmaatschap krachtens de statuten.
e. Bij ontzetting uit het lidmaatschap door het bestuur vindt geen restitutie van de contributie over het resterende jaar plaats.
f. Het bestuur is bevoegd in bijzondere individuele gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van contributie te verlenen.

Art. 3 Ledenvergadering
a. De Algemene Ledenvergadering vindt plaats binnen drie maanden na afloop van het verenigingsjaar.
b. Indien de ledenvergadering zich niet kan verenigen met de werkwijze van het bestuur of één van de bestuursleden kan zij dit door middel van een motie van afkeuring kenbaar maken of tot het ontslag van betrokkene besluiten.
c. Voor of tijdens de ledenvergadering dient de presentielijst door alle aanwezige leden te worden getekend.
d. Een schriftelijke machtiging van een niet aanwezig lid dient voor de aanvang van de vergadering bij de secretaris te worden ingeleverd.
e. Punten voor de agenda van de ledenvergadering dienen uiterlijk drie weken voor de vergadering bij de secretaris te zijn ingediend.

Art. 4 Bestuur
a. Het bestuur van de vereniging vergadert zo dikwijls als door de voorzitter of door tenminste twee bestuursleden nodig wordt
geoordeeld, maar tenminste zesmaal per jaar.
b. Voorzitter, secretaris en penningmeester vormen het dagelijks bestuur; dit voert de besluiten van de bestuurs- en ledenvergadering uit en bereidt deze voor. Over eventuele spoedbesluiten en de uitvoering daarvan legt het dagelijks bestuur verantwoording af aan de overige bestuursleden in de eerstvolgende bestuursvergadering.
c. De vervangers van de voorzitter, de secretaris en de penningmeester nemen bij ontstentenis wegens ziekte of (langdurige) afwezigheid al hun rechten en plichten waar; de vervangende leden van het dagelijks bestuur dienen daartoe steeds voldoende geïnformeerd te worden.
d. De voorzitter heeft de leiding van de bestuurs- en ledenvergaderingen en treedt als woordvoerder van de vereniging op.
e. De secretaris draagt in overleg met de voorzitter zorg voor de agenda van de bestuurs- en ledenvergaderingen, alsmede voor de notulering daarvan, voor het jaarverslag, voor de ledenadministratie, voor de tijdige verzending van de vergaderstukken, voor de correspondentie en voor het archief. De secretaris kan in overleg met de tweede secretaris afspraken maken over een taakverdeling onder de goedkeuring van het bestuur.
f. De penningmeester is belast met het beheer van de financiën van de vereniging. Hij kan voor het doen van uitgaven tot een door het bestuur vast te stellen bedragen worden gemachtigd. De penningmeester kan in overleg met de tweede penningmeester
afspraken maken over een taakverdeling onder goedkeuring van het bestuur.
g. Andere taken, dan die van de leden van het dagelijks bestuur, worden in overleg vervuld door één of meer leden van het bestuur of kunnen aan daartoe samen te stellen commissies worden gedelegeerd.
h. Van elke commissie dient minimaal één bestuurslid deel uit te maken, die het bestuur regelmatig van de gang van zaken in de commissies op de hoogte houdt.
i. De bestuursleden dienen de reële onkosten die zij t.b.v. de vereniging maken, bij de penningmeester te declareren, waarbij de originele bon of factuur dient te worden bijgevoegd. Indien dit onmogelijk is, dan kan volstaan worden met een eigen declaratie.

Art.5 Vacatures bestuur
a. De vervulling van vacatures in het bestuur staat voor elk lid van de vereniging open.
b. Voordrachten voor de vervulling van een bestuursfunctie dienen schriftelijk te geschieden en kunnen worden gedaan door de kandidaat zelf of door één of meer leden van de vereniging, mits voorzien van een schriftelijke bereidverklaring van de kandidaat. Het bestuur kan leden verzoeken zich voor een vacature kandidaat te stellen. Schriftelijke voordrachten dienen uiterlijk drie weken voor de ledenvergadering, waarin de bestuursverkiezing plaats vindt, te zijn ingediend bij de secretaris. De namen van alle kandidaten dienen te worden vermeld op de agenda van de ledenvergadering.
c. Voor het tellen van de schriftelijk uit te brengen stemmen dient de secretaris de stembriefjes op te halen en na het tellen de uitslag mee te delen aan de voorzitter.

Art.6 Kascommissie
a. De kascommissie, bestaande uit minimaal twee leden plus een een reserve, controleert het beheer van de financiën door de
penningmeester en brengt daarvan verslag uit in de ledenvergadering.
b. Bij akkoordbevinding door de kascommissie van de financiën beslist de ledenvergadering omtrent het verlenen van dechargé van de penningmeester.
c. Leden van de kascommissie mogen geen lid zijn van het bestuur noch familie of zakelijke relaties van de eerste en tweede penningmeester.
d. In de ledenvergadering treedt jaarlijks een lid van de kascommissie af en wordt in diens plaats een nieuw lid benoemd. Een lid van de kascommissie kan maximaal twee keer herkozen worden. De kascommissie kan zich, na accordering van de leden van de
vereniging, door deskundigen van buiten de vergadering laten bijstaan.
e. Leden van de vereniging kunnen zich voorafgaand aan de ledenvergadering als kandidaat voor het lidmaatschap van de
kascommissie melden of kunnen door het bestuur hiertoe worden aangezocht.

Art. 7 Algemeen
a. Het lidmaatschap van de vereniging verplicht tot naleving van de statuten en het huishoudelijk reglement.
b. In gevallen waarin de statuten en het huishoudelijk reglement niet voorzien beslist het bestuur.
c. Dit reglement is in werking getreden na goedkeuring door de ledenvergadering op  22=02=2024